INTERIOARE

Mid Century modern, eclectic si contemporan

In ciuda bogatiei cromatice si a formelor care caracterizeaza aceasta amenajare realizata in egala masura de proprietari si arhitectul Voicu Bozac, echilibrul intre obiecte este perfect, iar in acest melanj perioadele istorice se completeaza intr-o imagine unitara extrem de placuta. Spatiul este exploatat la maxim, fara ca niciuna dintre zone sa devina “regina balului” sau cheia amenajarii.

Text: Monica Ady; Foto: Robert David

Se iau doi tineri proprietari ai unui apartament cu o suprafata totala de 123 mp, dispus pe doua nivele, cu scara interioara si terasa de 88 mp si li se da o tema de gandire: casa viselor. Odata stabilite destinatiile fiecarei incaperi, tinerii incep sa stranga informatii despre ei insisi si realizeaza ca nu stiu exact ce le place si cum ar vrea sa arate caminul lor, asa ca, plini de sarg, incep sa citeasca si sa rasfoiasca sute de pagini cu amenajari si obiecte de mobilier si design din toate perioadele si in toate stilurile cu putinta. Incetul cu incetul, cei doi incep sa rezoneze cu anumite detalii, personaje si povestiri si in nota amenajarii apar drept o constanta termeni ca Mid Century Modern, design scandinav, stil eclectic si contemporan.

Avand toata libertatea sa aleaga tot ce le place, cei doi tineri proprietari au invatat cu aceasta ocazie sa faca mood-board-uri, colaje si, mai ales, sa nu-si piarda vederea de ansamblu, lucru la care i-a ajutat cu proiecte 3D prietenul lor arhitect Gelu Cristian Puscas.

De altfel, Voicu Bozac se declara la fel de multumit si fericit de pasiunea pe care si-au descoperit-o proprietarii pentru designul de interior cum este de amenajarea in sine.

Din punct de vedere functional, in partea inferioara a apartamentului, din holul de intrare se face tranzitia catre patru spatii distincte: baia de oaspeti, biroul sau biblioteca si, opuse acestora, dormitorul si baia matrimoniala, inspirat grupate ca spatiu distinct. La etaj descoperim un open space generos care gazduieste in dreapta livingul si in stanga bucataria. De jur imprejurul acestui open space se deschide terasa rezultata prin retragerea nivelului al treilea.

In living, fotoliul Bohemian de la Moroso, semnat Patricia Urquiola, a fost printre primele obiecte la care cei doi tineri proprietari au visat de la bun inceput si totodata motivul din care au dezvoltat o apetenta spre galbenul care bate spre ocru si derivatele sale. Furnirul de teak da unitate spatiului si se regaseste peste tot, mai putin in dormitor, el fiind ales pentru culoarea sa roscata, placuta, calda si rezistenta la umiditate. Biblioteca, servanta si comoda tv, proiectata de Voicu Bozac, sunt executate la comanda de Calin Bora, in timp ce scaunele Diamond ale lui Bertoia, din 1963, sunt luate de pe e-Bay, iar canapeaua modulara e Rolf Benz. Din punct de vedere cromatic, micile interventii de roz – violet din masutele Fishbone semnate Patricia Urquiola si mov – albastrui din masuta Around the Roses de la Moroso se regasesc in cele doua lucrari in ulei semnate de artistul plastic Florin Stefan.

In bucatarie, toata mobila e realizata la comanda de Calin Bora. Lampa Rock de la Diesel cu Foscarini nu uita de “firul galben” al amenajarii. In zona de film, unde regasim canapeaua Innovation de culoare albastru – petrol, eleganta se ascunde in materiale mai nonconformiste si pop-art: veioza cu soclul din ciment, lampa din piese de lego, taburetul din reviste.

Biroul este o incapere Mid Century prin excelenta. Si aici, piesele de mobilier sunt de cea mai buna calitate: celebrele Egg Chair al lui Eero Saarinen si Orange Slice-ul lui Pierre Paulin, biblioteca modulara Olaf Pir – cumparata de pe e-Bay si inca in stare excelenta -, dar si seria de lampi IC Lights de la Flos, omniprezente la targul de la Milano de anul acesta. In birou exista cea mai mare abundenta cromatica, mult galben combinat cu verde si accente discrete de rosu – masinuta din lemn, mosorul de ata, cotoarele cartilor -, iar covorul si sumedenia de plante sustin cromatic cele doua fotolii de mari dimensiuni.

Pentru dormitor au fost alese nuante odihnitoare dar nu plictisitoare. Draperiile roz somon se asorteaza bine cu nervurile rozalii din furnirul de makasar al mobilierului mare, dar si cu mai putin intalnitul furnir de madrona pe care il vedem inserat in zona celor doua oglinzi. Parchetul si corpul tapitat al patului sunt grej, iar tapetul retro pare facut cu rola acum multe zeci de ani. Si aici, mobilierul a fost realizat la comanda de Calin Bora.

In baia matrimoniala se revine la galben, “firul rosu” al amenajarii, pe care il reintalnim in mozaicul semnat Gio Ponti, de la Marazzi, unde contrasteaza intens cu albul si negrul. Placile ceramice taiate cu laserul au fost calculate in fabrica Marazzi special pentru acest perete. O mentiune speciala o merita si lavoarul cu bateria J-M Massaud.

In holul de intrare, tabla de sah gri antracit cu alb de pe podea, consola galbena, oglinda taupe si lampile aurii de pe tavan creaza o atmosfera retro insa deloc fortata. In final, intrebati care e locul din casa unde se simt cel mai bine, cei doi tineri proprietari au pareri foarte clare.

“In ciuda eterogenitatii cromatice, a formelor si obiectelor alese, am dorit sa exploatam la maximum spatiul, fara ca niciuna dintre zone sa devina <<regina balului>> sau cheia amenajarii”.

Arh. Voicu Bozac

Iarna, cei doi tineri proprietari aprind semineul de la Cocoon Fires, o reinterpretare surprinzatoare prin eleganta si functionalitate a unui semineu clasic.

Placile de ciment Manolo Manufaktura compun un model pe podea si peretele cu corpuri de depozitare, iar cromatica se acordeaza cu pata verde pastel a frigiderului Smeg si nuanta scaunelor Masters de la Kartell.