LIFESTYLE TRAVEL

FLORENTA, ORASUL CAPODOPERA

Unul dintre cele mai importante orase ale lumii, din punct de vedere economic si politic, pe parcursul secolelor 12, 15 si 16, Florenta, capitala regiunii italiene Toscana, isi datoreaza locul in istorie unei singure familii, familia de Medici. Incepand din anul 1434, sprijinul acordat de acestia culturii, artei si umanismului, in toate formele sale, a facut ca Florenta sa fie considerata locul de nastere al Renasterii si orasul in care puteti suferi de ceea ce se numeste sindromul Stendhal. Cu alte cuvinte, din cauza enormei aglomerari de opere de arta, puteti manifesta simptome ca ameteala si stare de lesin. Descrise pentru prima data de scriitorul francez Stendhal, la inceputul anilor 1800, cand a vizitat orasul, simptomele au fost recunoscute si botezate oficial de psihologi abia in anii 1970. Te ia ameteala doar incercand sa enumeri toate obiectivele de vizitat intr-un oras cu a carei efervescenta culturala si artistica se considera ca doar Grecia antica poate rivaliza.

DOMUL

Pe numele sau intreg Domnul Santa Maria del Fiore, este cladirea reprezentativa pe care nu o puteti rata in Florenta. Nici nu aveti cum, deoarece acest exemplu magnific de arhitectura gotica a fost, pana in 1881, cea mai mare catedrala din lume, intinzandu-se pe kilometri intregi. Acum este a patra din Europa si este bijuteria Florentei. Desi constructia a inceput in 1436, uluitoarea fatada frontala a fost finalizata abia in secolul 19. Extrem de decorativ la exterior, acoperit cu marmura alba si motive policrome roz si verzi, la interior, Domul suprinde prin interiorul frust. Acest lucru se datoreaza unei inundatii din 1966, cand apele raului Arno au crescut atat de mult incat lucrarile de arta care acopereau peretii Domnului au fost fost in mare parte deteriorate si mutate, pentru a fi reconditionate, in muzeul Domului.

TURNUL DIN GIOTTO

Desi multi cred ca Domul si clopotnita sunt interconectate, cele doua sunt cladiri de sine statatoare. Cu cele peste 414 de trepte ale sale, turnul a fost proiectat de Giotto, care a lucrat la el incepand cu anul 1334. In 1343, dupa moartea sa, lucrarile au fost continuate de Andrea Pisano. Unii experti considera acest lucru un adevarat noroc, fiindca Giotto nu avea cunostinte de rezistenta a materialelor, astfel ca Pisano a dublat grosimea peretilor. Lucrarile au fost finalizate de Talenti. Clopotnita este impartita in cinci nivele si, de sus, ofera una dintre cele mai spectaculoase panorame ale Florentei. O adevarata capodopera de arta renascentista, clopotnita prezinta o suma de sculpturi, opere de arta si panouri decorative.

PALATUL SI GALERIA UFFIZI

Desi se recomanda sa dedicati cel putin trei ore vizitarii acestui tezaur de comori de arta renascentista, probabil nici o zi intreaga nu va fi de ajuns. Palatul nu numai ca adaposteste lucrari de arta de neimaginat, ci este in sine o capodopera arhitecturala, construit in secolul 16 si amenajat de pictorul italian Giorgio Vasari. Considerat unul dintre cele mai importante muzee italiene din lume, Palatul si Galeria Uffizi este amplasat langa Pizza della Signoria si adaposteste capodopere semnate de nume ca Botticelli, Da Vinci, Titian si Raphael. Printre lucrarile emblematice din uluitoarea colectie de arta renascentista enumeram doar “Nasterea lui Venus” si “Adoratia magilor” a lui Botticelli, “Botezul lui Hristos” de Leonardo Da Vinci si “Sacrificiul lui Isaac” de Caravaggio.

PONTE VECCHIO

Nicio calatorie in Florenta nu e completa fara o plimbare pana pe Ponte Vecchio, cel mai vechi pod din oras si singurul ramas in picioare dupa bombardamentele din timpul celui De-al Doilea Razboi Mondial. Desi nu veti gasi aici opere de arta, podul in sine este o capodopera istorica, datand, se pare, din anul 996. Este, de asemenea, unul dintre cele mai fotografiate obiective ale Florentei. Intinzandu-se de-a latul raului Arno, podul este totodata si una dintre cele mai renumite zone de cumparaturi. Daca sa intrati in magazine nu este genul de activitate pe care o savurati, va puteti plimba de-a lungul Corridoio Vasariano pentru a admira exteriorul podului si multiplele sale anexe care arata ca niste case.

Text: Thea Manolache