INTERVIURI

INTERVIU ARH. ELIZA YOKINA

La doi ani de la absolvirea Universitatii de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu” din Bucuresti in 2004, impreuna cu Adrian Soare a creat biroul “Soare si Yokina Arhitecti Asociati” (SYAA). In 2012 a devenit membru fondator al asociatiei “De-a Arhitectura” (www.de-a-arhitectura.ro ), asociatie creata cu scopul de a face arhitectura cunoscuta scolarilor, cu un motto elocvent: “Construim prin educatie!” De-a lungul timpului, Eliza Yokina a fost recompensata cu mai multe premii la Anuala de Arhitectura Bucuresti: Marele premiu in 2008 pentru Club Bosco (imobil de apartamente); premiul I in 2014, sectiunea “Design de obiect”, cu proiectul “11 case”; premiul I in 2015, sectiunea “Reabilitare si Transformare”, cu proiectul “Simbio”.

 

De ce design?

Pentru ca este o modalitate de a sparge monotonia, de a cauta raspunsuri dincolo de asteptari pentru a raspunde estetic la anumite nevoi si cerinte, pentru ca designul este in beneficiul utilizatorului.

Trei atribute ale unui designer de amenajari interioare.

Capacitate de a intelege, creativitate, profesionalism.

Cum poate fi definit un designer de succes?

Este cel ale carui lucrari aduc satisfactie utilizatorilor, publicului si contribuie la ridicarea calitatii mediului construit.

Cum poate fi convinsa o persoana sa apeleze la un specialist in procesul amenajarii locuintei?

Beneficiarul trebuie sa aiba propria convingere ca specialistul caruia i se adreseaza il poate ajuta sa obtina un rezultat de calitate, estetic, rafinat.

Clasic sau modern? De ce?

Modern, pentru ca reprezinta paradigma in care traim, altfel decat modern in anumite contexte, imprejurari, exceptii.

Ce inseamna “un ambient in trend”?

Un ambient ce atrage atentia; eu, in schimb, consider ca trendul trebuie depasit cu orice ocazie, astfel incat un interior sa ramana atractiv si placut pe o perioada mai lunga de timp.

Ce anume considerati ca poate fi numita o provocare profesionala?

Pentru mine, provocarea cu care vine fiecare proiect este de a intelege si a intui cat mai exact nevoia si aspiratiile beneficiarului, astfel incat propunerea cu care vin sa aiba la baza personalitatea lui.

Cum a evoluat consumatorul roman in ultimii 10 ani?

Are o cultura estetica mai buna, asteptari mai inalte si mai concrete, este informat si pretuieste nu doar designul, dar si calitatea lucrurilor care ii vor influenta viata.

In ce masura se regasesc obiectele de design create de romani in locuintele din tara noastra?

Prea putin, penru ca designul e foarte legat de productie; daca Romania nu este o tara producatoare, ci, mai degraba, importatoare, nu avem de ce sa ne asteptam ca designul sa creasca la scara larga. Astept momentul oportun ca sa abordez un domeniu mai putin concret, impins spre arta, experienta, instalatie.

 

Material realizat de Luminita Diculescu; foto: SYAA.