INTERVIURI

INTERVIU DESIGNER HORIA TIGANUS

SINAGOGA ALBASTRA

Construit in 1924, lacasul de cult al evreilor ortodocsi este azi o cladire parasita. Designerul Horia Tiganus fascinat de frumusetea detaliilor originale pastrate inca, a realizat un proiect de restaurare a monumentului istoric din Brasov.
“Cred ca, după Timp, Spatiul Sacru rămane <chivotul> rugaciunilor inaltate in el.”
HoriaTiganus designer

Cum s-a nascut ideea proiectului de restaurare a Sinagogii Albastre?

Am mers, impreuna cu alti artisti, sa vedem un spatiu, la Sinagoga. Odata intrat in nava principala si vazand golul acela catre munte, inundat de lumina si de ploaie, nu m-am gandit decat la oamenii care s-au chinuit, acum o suta de ani, sa inalte acel loc. Cu ce sperante si cu ce zdroaba au facut-o! Atunci, tocmai citeam niste lucrari ale unui arhitect foarte drag mie, Augustin Ioan. Eram fascinat de cum povestea despre Lumina in Spatiul Sacru si exact atunci am vazut eu zidul daramat, dinspre Ierusalim, al Sinagogii. Asa le asaza Dumnezeu.

Care ar fi noua destinatie a Sinagogii Albastre?

Eu am facut un film si l-am pus pe net, poate fi vizionat accesand Youtube – Sinagoga Albastra Horia. Dorim sa facem o galerie de arta, ca parte a unui centru cultural. Va fi un spatiu al intregii comunitati brasovene, ramanand, totodata, in patrimoniul evreiesc.

In ce fel s-ar schimba destinatia incaperilor?

Nava principala, cea mai importanta zona, este impartita pe doua niveluri. Aici, sub niste pardoseli din sticla, las sa intre lumina direct din acoperis ori sa se vada pana sub nivelul navei. Spatiul acesta este destinat expozitiilor, concertelor, conferintelor. ”Synagein”, in greaca, inseamna ”a pune impreuna”. Cred ca trebuie sa punem laolalta artistii cu cei pentru care au fost daruiti.

Cat timp credeti că ar dura lucrările de restaurare?

Of, asta nu prea stiu exact, nu depinde de mine, dar cred ca vreo doi ani. As vrea, daca va fi posibil si imi va fi ingaduit, sa fac parte din echipa care va duce la bun sfarsit acest proiect. M-am sfatuit cu arhitecti, cu ingineri de rezistenta, cu constructori. As vrea sa lucrez cu niste (anume) oameni, doar ca, pana atunci, trebuie sa spargem gheata si sa ne inteleaga lumea demersul.

Ati prezentat proiectul autoritatilor brasovene?

Mai intai l-am aratat celor de la Comunitatea Evreilor din Brasov. De aici nadajduiesc ca va pleca si spre forurile lor superioare. Proiectul a ajuns deja in multe parti din Romania, SUA, Franta, Israel si Marea Britanie si de pretutindeni am primit semnale incurajatoare. Abia astept sa-l aratam si autoritatilor brasovene, dar mai intai sa ne lamurim noi ce e de facut. Sunt sigur ca vom avea si sprijinul asumat al comunitatii artistice brasovene. Sa nu uitam ca este o asociatie – Artessentia – care sprijina acest proiect inca de la inceput.

Creati din pasiune astfel de proiecte de interes public, fara a fi sigur ca veti fi vreodata recompensat cumva. De ce faceti astfel de lucruri ?

Bunicul meu, preot ortodox intr-un sat de langa Brasov, m-a invatat sa manifest dragoste pentru Biserica, mai intai. Apoi respect, macar, pentru religia si rugaciunea celorlalti. Si asta am si primit in schimb. Odata, o batrana evreica mi-a dat o lumanare adusa de la Sfantul Mormant. I-a placut ei de mine cum am vorbit. A fost unul dintre cele mai frumoase gesturi pe care le-am vazut. Si atunci, eu nu as putea sa ma ”nevoiesc” putin si cu bucurie, ca sa nu las sa se darame un spatiu sacru?

”Eu vreau sa fac o Punte. Iar Arta e cel mai bun mijloc de comunicare. Ce frumos şi bine e cand se inalta un monument, ori cand un batran se ridica, spre folosul generatiilor viitoare, şi Marturiseste despre ceva ce nu cred ca am inteles destul pana astazi!

 

Text: Luminita Diculescu; foto: Horia Tiganus